سنسور باد لاستیک

سنسور باد لاستیک سورن پلاس

11 بهمن 1403

۵ دقیقه زمان مطالعه

سورن پلاس مدل ۱۴۰۲ به بعد دارای سنسور TPMS می باشد. در مدلهای دارای مانیتور، میزان باد و دمای تایرها در مانیتور وسط نمایش داده می شود. در مدلهایی که مانیتور ندارند، فقط چراغ پشت آمپر در هنگام بروز مشکل روشن می شود. لذا دارندگان این نوع خودروهای سورن پلاس با آپشن سنسور باد لاستیکها، ممکن است در تشخیص مشکل لاستیکها در هنگام روشن شدن چراغ TPMS پشت آمپر دچار اشتباه شوند. در این مقاله سعی بر آن است که توضیحاتی جهت رفع ابهامات در مورد چراغ نعلی اسب سنسور باد لاستیک سورن پلاس ارائه دهیم.

میزان باد لاستیکهای سورن پلاس باید از جدول زیر تبعیت کند:

تنظیم باد سورن پلاس باید به گونه ای باشد که در هنگام رانندگی در شهر چرخهای جلو و عقب ۲ بار یا ۲۹ پی اس آی را داشته باشند. البته این میزان باد در اتوبانهای خارج شهر و در مورد خودروهای سورن پلاس دوگانه سوز متفاوت است. لطفا جهت تنظیم باد سورن پلاس به صورت استاندارد به جدول فوق مراجعه نمایید.

سورن پلاس دارای چهار عدد سنسور باد تایر درون رینگهای خود می باشد. هر سنسور درون رینگ وظیفه ارسال اطلاعات چرخ مربوطه را به راننده بر عهده دارد. در صورت کاهش ناگهانی باد هر تایر، و یا کم بودن باد لاستیکها، سنسور TPMS درون رینگ خطای مربوطه را در پشت آمپر به راننده اطلاع می دهد. در شکل زیر یک نمونه سنسور فابریکی TPMS سورن پلاس نمایش داده شده است:

انواع خطاهای شایع در سیستم پایش میزان باد و دمای لاستیک ها میتواند افزایش یا کاهش ناگهانی فشار باد چرخها، افزایش دمای تایرها، کم بودن یا زیاد بودن میزان باد هر لاستیک و در نهایت خرابی سنسور باد لاستیک در سورن پلاس باشد که همگی باعث روشن شدن خطای TPMS سورن پلاس همانند شکل زیر می شوند:

در صورتیکه هر چهار سنسور TPMS سورن پلاس سالم باشند، با تنظیم باد به میزان استاندارد گفته شده در بالا، باید هیچگونه خطایی در پشت آمپر نداشته باشیم.

هنگامیکه یکی از تایرهای سورن پلاس کم باد باشد، علامت نارنجی رنگ نعل اسبی سنسور باد لاستیک روشن می شود. البته این نوع خطا در هنگام استارت زدن موتور خودرو بدون چشمک زدن ظاهر میگردد و به صورت ثابت باقی می ماند.

در صورتیکه در هنگام روشن کردن سورن پلاس، علامت سنسور باد لاستیک به صورت چشمک زن ظاهر گردید و پس از چندین بار چشمک زدن ثابت شد، نشان از خرابی در یکی از سنسورهای باد لاستیک دارد.

همچنین در صورتیکه در هنگام روشن بودن خودرو (و یا در حال حرکت)، صدای بیپ بیپ به همراه علامت TPMS به صورت چشمکزن ظاهر شد، نشان از کاهش یا افزایش ناگهانی باد دارد.

یکی دیگر از عواملی که باعث روشن شدن خطای سنسور باد سورن پلاس میشود، تعویض رینگهای فولادی با رینگهای آلومینیومی میباشد. در بسیاری از موارد به دلیل عدم مهارت آپاراتی ها و یا لاستیک فروشها، سنسورها خراب می شوند. معمولا پس از تعویض لاستیک نیز ممکن است این اتفاق بیافتد. کلیه موارد فوق به دلیل وارد شدن ضربه مستقیم به سنسور و خراب شدن سنسور می باشد. لذا قبل از تعویض رینگ و لاستیک از ماهر بودن افراد مطمئن شوید و به آنها حساسیت سنسورها را گوشزد نمایید.

بسیاری از موارد فوق برای سورن پلاس های بدون مانیتور ارائه شد، که راه حل های زیر جهت بهبود سیستم مانیتورینگ فشار باد تایرها در این خودرو ارائه می گردد:

راه حل نخست، استفاده از اپلیکیشن گوشی به صورت شکل زیر می باشد. بدین ترتیب میزان باد و دمای تایرها در گوشی موبایل قابل رویت است. لذا پس از روشن شدن خطای TPMS در پشت آمپر سورن پلاس، برای بررسی بیشتر به اپلیکیشن نصب شده بر روی گوشی خود مراجعه نمایید (شکل زیر):

همانطور که در شکل فوق ملاحظه می کنید شما میتوانید میزان باد و دمای لاستیکهای سورن پلاس را به صورت دقیق در اپلیکیشن گوشی خود ملاحظه نمایید.

راه حل دوم، که هم اکنون در حال تست در سورن پلاس می باشد، استفاده از نمایشگر کوچک به صورت شکل زیر می باشد که تا ابتدای سال ۱۴۰۴ به بازار عرضه می گردد.

شما میتوانید در مورد کلیه خطاهای ناشی از سنسور باد لاستیک سورن پلاس با مجموعه دکتر بهادری در تماس باشید. ۰۹۱۲۹۴۹۳۶۵۱

پل‌های ارتباطی